Hogere tevredenheid over Wmo in Roermond

U bevindt zich hier: Home » Inwoner » Actueel » Nieuwsberichten » 2018 » Hogere tevredenheid over Wmo in Roermond

Hogere tevredenheid over Wmo in Roermond

13 jul

87% van de cliënten van de Wmo is tevreden of zelfs heel tevreden over de kwaliteit van de ondersteuning. Dat is hoger dan in 2016 (81%) en 2015 (78%). Dat blijkt uit het jaarlijkse cliëntervaringsonderzoek.

In het onderzoek – dat gaat over 2017 – is ook gekeken of de geboden ondersteuning ertoe leidt dat mensen zich beter kunnen redden. Dat blijkt voor 85% van de cliënten het geval. Ook dat laat een stijgende trend zien; in 2016 was dat percentage nog 78. Verder zijn cliënten positief over de keukentafelgesprekken; 93% voelt zich serieus genomen, tegen 85% het jaar daarvoor.

Beter dan landelijk gemiddelde

Er deden 451 mensen mee aan het onderzoek; dat is een respons van 46%. De vragen zijn voor een deel gelijk in alle gemeenten, zodat er een onderlinge vergelijking mogelijk is. Die vergelijking laat zien dat Roermond over het algemeen wat beter scoort dan het landelijk gemiddelde.

Daarnaast zijn er ook enkele vragen opgenomen specifiek voor Roermond, zoals de vraag welke ondersteuning iemand uit het eigen netwerk ontvangt. Als een naaste het bieden van zorg niet aan kan, is in het onderzoek gevraagd dat nader toe te lichten.

“Niet op onze lauweren rusten”

Wethouder voor Zorg Marianne Smitsmans is positief over de uitkomst. “Het is natuurlijk altijd goed om te zien dat we een stijgende lijn te pakken hebben. Maar we gaan niet op onze lauweren rusten, in tegendeel! Want het onderzoek laat ook zien waar het beter kan. Zo weet 66% van de mensen niet dat ze gebruik kunnen maken van een onafhankelijke cliëntenondersteuner. En zien we nog steeds een behoorlijk aantal mensen (15%) dat aangeeft dat hun mantelzorger het niet aankan. Weliswaar neemt dat percentage af, maar er zijn dus nog steeds mantelzorgers die extra ondersteuning nodig hebben.”