Groep 7/8 van De Steenen Brug wint prijs voor beste (be)spaar idee

U bevindt zich hier: Home » Inwoner » Actueel » Nieuwsberichten » 2017 » Groep 7/8 van De Steenen Brug wint prijs voor beste (be)spaar idee

Groep 7/8 van De Steenen Brug wint prijs voor beste (be)spaar idee

15 mei

In de ‘Week van het geld’ heeft de gemeente Roermond de wedstrijd ‘de (be)spaarklas’ uitgeschreven voor alle kinderen uit groep 8 van de basisscholen in Roermond. De opdracht was om als klas een zo origineel mogelijk (energie)bespaarplan te bedenken. Deze wedstrijd is gewonnen door klas 7/8 van basisschool De Steenen Brug.

Op maandag 15 mei heeft wethouder Marianne Smitsmans de prijs uitgereikt aan de leerlingen. Wethouder Smitsmans is erg enthousiast over de sprankelende ideeën van de leerlingen. “Als je kinderen op jonge leeftijd al goed leert omgaan met geld, hebben ze later minder kans op financiële problemen. Preventie, daar gaat het om, ook binnen armoedebeleid.”

Groepsleerkracht Nicky Pellaers legt uit hoe zijn klas tot de ideeën is gekomen waarmee ze de wedstrijd hebben gewonnen. ”Onze leerlingen hebben gedurende twee weken in vijf groepjes onderzocht hoe we als school zo goed mogelijk energie kunnen besparen. Zo heeft groepje 1 het papierverbruik op school onderzocht. In de eerste week hebben ze het papier in alle klassen opgehaald en het gewicht genoteerd. Dit hebben ze in de tweede week weer gedaan, maar vooraf hebben de leerlingen tips gegeven om minder papier te gebruiken. Daarna heeft het groepje het gewicht vergeleken. Ze wilden ook weten wat papier kost. Hiervoor hebben de leerlingen naar Schuman papierrecycling gebeld. Groepje 2 heeft onderzocht of het afval op school werd gescheiden. Vervolgens gaf dit groepje tips aan alle klassen en nu scheiden ze in alle klassen het afval. Groepje 3 heeft onderzocht hoe iedere leerling naar school komt en heeft vervolgens de leerlingen gestimuleerd om voortaan op de fiets of lopend te komen. Groepje 4 heeft gekeken hoeveel stroom en gas er verbruikt wordt door de school. Vervolgens hebben ze tips gedeeld om minder stroom en gas te verbruiken. Groepje 5 heeft het waterverbruik onderzocht. Vooral bij het wassen van de handen was dit onderzoek mogelijk.”

Daarnaast hebben de leerlingen ook nagedacht over (ludieke) ideeën over hoe je op school en daarbuiten energie kunnen besparen. Enkele originele ideeën zijn:

• Trappers onder de tafels
• Zonnepanelen op de school en de buurt ook van energie voorzien
• Helderheid chromebooks zo laag mogelijk zetten, zodat de batterij langer meegaat
• Lampen uit in de gang, bij afwezigheid en als het licht genoeg is
• Oplaadkast van de chromebooks uit
• Verwarming instellen op aanwezigheid
• 1x per kwartaal energie-actie op school
• Digibord uit bij afwezigheid (stand-by)
• Zonneschermen op handmatig zetten
• Sensor voor licht in de klas
• Digitaal huiswerk
• Als groep 7/8 zijnde letten op het energieverbruik van andere klassen
• WC knop stopzetten als alles is weggespoeld

Natuurlijk staat de prijs helemaal in het teken van energie en duurzaamheid. Met de trein (lekker duurzaam) een dagje met de hele klas naar NEMO science museum in Amsterdam. Daar kunnen de leerlingen kennis maken met de speciale buitententoonstelling Energetica op het dak van het museum. Energetica bestaat uit sculpturen en installaties die je zelf kan bedienen. Van zonnewijzer tot vlieger: hier ontdek je alles over de elementen en tegelijkertijd ervaar je hoe duurzame energie werkt.

De Steenen Brug