Wat doe je wel en wat doe je niet op social media?

U bevindt zich hier: Home » Bestuur en organisatie » Projecten in Roermond » Roermond Om! » Om! in de praktijk » Wat doe je wel en wat doe je niet op social media?

Wat doe je wel en wat doe je niet op social media?

Je zit in de brugklas en bent 12 of 13 jaar. Wellicht heb je dan ook een mobieltje. Je appt, chat en kletst met je klasgenoten, vrienden en vriendinnen online. Dat gaat eigenlijk de hele dag door.

Superleuk om zo snel en gemakkelijk van alles met elkaar te delen. Met een groepsapp om samen af te spreken om naar de film te gaan of om huiswerk door te geven. Maar soms gaat het ook mis. Dan word je uit een groep verwijderd of zegt een klasgenoot iets heel onaardigs tegen jou, terwijl dat niet altijd zo bedoeld is. In sommige gevallen gaat dat heel ver en kan het goed fout gaan. Om bewust om te gaan met social media zoals WhatsApp, Musical.ly, Snapchat en Instagram besloot Lyceum Schöndeln om het CJG (Centrum voor Jeugd en Gezin Midden-Limburg) een gastles te laten verzorgen.

Digitaal pesten kan wel 24 uur per dag doorgaan

Abbey de Barse van het CJG legt uit: “Met cyberpesten bedoelen we alle vormen van pesten die digitaal gaan, dus via mail, social media en mobieltjes. Groot verschil met vroeger is dat het 24 uur per dag doorgaat en dat kinderen veel meer durven te zeggen, omdat ze elkaar niet echt zien. Hierdoor neemt het grotere vormen aan en is het effect ook veel groter.”

“Bovendien bereik je elkaar overal. Ook in jouw eigen veilige omgeving”, vult Joep Smeets zijn collega aan. “Foto’s en filmpjes verdwijnen nooit meer van het internet”, zegt Abbey de Barse. “Op middelbare scholen komt cyberpesten het meeste voor.” Cyberpesten en pesten zijn allebei niet leuk. Maar worden er vervelende berichten en foto’s rondgestuurd, dan is er een veel groter bereik. De afzender kan ook anoniem zijn. Dan weet je niet wie jou pest. “Je wilt kinderen er bewust van maken wat er kan gebeuren”, zegt Kelly van Herten, docente Engels en tevens brugklasmentor.

Gastles digitale wereld

Abbey de Barse: “Tijdens de gastles zijn we vooral in gesprek gegaan met de kinderen. Welke social media ken je? Hoe ga je er mee om? Hoe bewaak je je privacy? We hebben filmpjes laten zien. Die waren confronterend en de kinderen reageerden daar meteen op.” Samen met Lisa, Tristan en Djaymen heeft Floortje de gastles gevolgd. Ze vertelt: “Nu weet ik dat je met een WhatsApp berichtje niet altijd weet hoe het bij iemand overkomt. Het kan wel helpen om er een emoticon aan toe te voegen”, vertelt zij.

“Misschien heb ik ook wel eens een flauw berichtje gestuurd, maar daar wilde ik niet iemand mee pesten”, zegt Tristan. “Dat iemand het toch niet leuk kan vinden, bedenk je niet altijd van tevoren. Nu let ik daar meer op.” “Het is echt waar dat het heel anders kan overkomen”, vult Djaymen aan. “De filmpjes die we tijdens de workshop hebben gezien waren best heftig. Je zag hoe iemand zich kan voelen als hij wordt buitengesloten”, vult Lisa aan.

“In de mentorles praten we ook over het gebruik en de invloed van social media”, gaat Kelly van Herten verder. “Deze gastles helpt daarbij. Ik hoop dat kinderen eerder naar mij toekomen als er iets vervelends gebeurt.”

TIPS!

Wat doe je WEL op social media?
• houd je wachtwoorden geheim
• pas je zichtbaarheid aan (privacy settings)
• denk na voor je iets plaatst
• log altijd uit wanneer je op een openbare computer werkt
• blokkeer of weiger de pester op social media
• praat erover met mensen die je vertrouwt (vrienden, docent, ouders)
• bewaar de berichten als bewijs
• laat de pester (als je weet wie het is) weten dat deze moet stoppen
• rapporteer bij de beheerder van de betreffende social media

Wat doe je NIET op social media:
• zelf (online) pesten
• pikante foto’s maken waar je herkenbaar op staat (het is trouwens verstandig om helemaal geen pikante foto’s te maken. Als je dit toch doet, zorg dan dat je onherkenbaar in beeld bent.)
• dingen plaatsen waar je spijt van kunt krijgen
• reageren op de pestberichten (hoe moeilijk ook)

Kijk ook eens op www.justyoung.nl.

De brugklassers samen met hun mentor en de trainers van het CJG.