Meest gestelde vragen en antwoorden Digitaal parkeeraanbod

U bevindt zich hier: Ambtelijke organisatie » Parkeren » Parkeren voor bewoners » Meest gestelde vragen en antwoorden Digitaal parkeeraanbod

Meest gestelde vragen en antwoorden Digitaal parkeeraanbod

Hieronder staan de vragen met antwoorden die tot nu toe het vaakst worden gesteld met betrekking tot de digitalisering van het parkeren.

Vraag: Wanneer kan ik mijn parkeerzaken online regelen?
Antwoord: Sinds 20 augustus 2018 is het digitaal Parkeerloket ‘geopend’ en kunnen inwoners parkeervergunningen, ontheffingen blauwe zone en bezoekersregelingen aanvragen, bekijken en wijzigen.

Vraag: Moet ik zelf iets regelen?
Antwoord: Om een parkeervergunning of ontheffing blauwe zone aan te vragen, te wijzigen of te beëindigen dient u het Parkeerloket te activeren en in te loggen. Ook de digitale bezoekersregeling (voorheen kraskaart) vraagt u aan in het digitale Parkeerloket. Lees op de informatiepagina hoe dit werkt.

Vraag: Kan ik mijn vergunning of ontheffing blauwe zone inzien en wijzigen?
Antwoord: Ja, dat kan via het Parkeerloket. De eerste keer koppelt u eerst uw e-mailadres aan het Parkeerloket en vervolgens kunt u uw parkeerproduct inzien en wijzigen.

Vraag:  Waarom moet ik een e-mailadres ingeven in het systeem?
Antwoord: Om met u te kunnen communiceren over uw parkeerproducten hebben we uw e-mailadres nodig. Hierop ontvangt u bijvoorbeeld de bevestiging van een aanvraag of wijziging en een herinnering wanneer uw parkeerproduct binnenkort verloopt.

Vraag:  Krijg ik een papieren vergunning of ontheffing blauwe zone die ik achter de voorruit moet plaatsen?
Antwoord: U krijgt geen fysiek papieren product meer. De handhavers zien aan uw kenteken of u een vergunning/ontheffing heeft.

Vraag:  Waarom zijn (nog) niet alle parkeerproducten digitaal?
Antwoord: Het digitaal parkeerloket wordt in fasen uitgebreid om er zo voor te zorgen dat alles optimaal werkt. Eind 2019 zullen de meeste producten gedigitaliseerd zijn.
Sommige producten (zoals de gehandicapten parkeerkaart) kunnen niet gedigitaliseerd worden, in dit geval omdat de gehandicaptenkaart een Europees document is.

Vraag: Waarom heeft de gemeente Roermond de parkeerproducten gedigitaliseerd?
Antwoord: Steeds meer inwoners ervaren het gemak van online zaken doen. Ook de gemeente Roermond wil deze service bieden. Bijkomend voordeel van de digitalisering van de bezoekersregeling (voorheen kraskaart) is dat parkeren voor bezoek voortaan per tijdseenheid wordt afgerekend (in plaats van nu per kraskaart). Daarnaast komt er meer inzicht in de parkeerdruk in de wijken en kan hierop gestuurd worden.

Vraag: Gaat er beter gehandhaafd worden?
Antwoord: Een van de doelen van het digitaliseren van parkeren is het kunnen inzetten van een zogenaamd scanvoertuig. Dit kan bijvoorbeeld per auto of fiets, waarop een scanner is geïnstalleerd die automatisch kentekens checkt bij het voorbijrijden. Hierdoor kan handhaving veel efficiënter plaatsvinden en verhoogt dus ook de pakkans.
Dit kan echter wel pas als alle parkeerproducten digitaal zijn, en er dus geen kraskaarten of andere papieren producten meer gebruikt worden. Tot die tijd vindt de controle  ook visueel plaats.

Vragen over DigiD

Vraag: Wat is een DigiD?
Antwoord: DigiD (spreek uit: ‘Diegiedee’) staat voor Digitale Identiteit; het is een  gemeenschappelijk systeem waarmee de overheid op internet uw identiteit kan vaststellen. Ook de gemeente Roermond maakt gebruik van DigiD. Meer informatie over DigiD op www.digid.nl.

Vraag: Ik heb geen DigiD, heb ik dit nodig?
Antwoord: Ja, om de bezoekersregeling voor parkeren te activeren of om een parkeerproduct aan te vragen moet u inloggen in het Parkeerloket met een DigiD-code.

Vraag:  Ik heb geen DigiD, hoe vraag ik dit aan?
Antwoord: U vraagt uw DigiD via internet aan. Toets op de adresbalk www.digid.nl/aanvragen in en volg daarbij de stappen voor deze aanvraag. Na het invullen ontvangt u binnen een paar werkdagen per post een toegangscode waarmee u daarna kunt inloggen met uw DigiD.

Vragen over bezoekers laten parkeren bewoners

Vraag: De kraskaart is straks niet meer geldig. Ik heb nog ongebruikte kaarten, kan ik mijn geld  terug krijgen?
Antwoord: Als u kraskaarten voor het betaald parkerengebied heeft kunt u de ongebruikte kraskaarten inleveren op het Stadskantoor (Kazerneplein) tot april 2020. U ontvangt vervolgens per bank het bedrag retour.
Voor de kraskaarten van de blauwe zone (Spoorzone Oost) zijn alleen administratieve kosten betaald (legeskosten) en hiervoor kunt u geen geld terug krijgen. Als u deze niet meer nodig heeft kunt u deze weggooien. Het gebruik van kraskaarten is overigens nog in ieder geval toegestaan tot en met 31 december 2019.

Vraag: Waar kan ik ongebruikte kraskaarten inleveren?
Antwoord: U kunt ongebruikte kraskaarten inleveren bij het Stadskantoor (Kazerneplein). Om geld terug te krijgen moet u een formulier invullen en ondertekenen.

Vraag:  Hoe lang moet ik wachten totdat ik het geld van de ongebruikte kraskaarten ontvang?
Antwoord: De gemeente streeft erna het geld uiterlijk één maand na inlevering over te maken.

Vraag: Als er geen kraskaarten meer zijn, hoe kan mijn bezoek dan parkeren?
Antwoord: Als u bezoek krijgt, kunt u deze iedere keer aanmelden in de ParkApp. Om deze te activeren doorloopt u een aantal stappen. Lees hierover meer op de informatiepagina.

Vraag: Is het mogelijk om de app op meerdere telefoons te downloaden zodat er meerdere personen bezoek kunnen aan- en afmelden?
Antwoord: Ja dat kan. U kunt de app op meerdere apparaten installeren en met de inloggegevens van de accounthouder inloggen en deze gebruiken. U bepaalt zelf aan wie u de inloggegevens verstrekt.

Vraag:  Ik had eerst recht op 80 of 120 kraskaarten (naar gelang waar iemand woont). Hoeveel parkeertijd krijg ik nu voor mijn bezoek?
Antwoord: Het aantal uren dat u bij de bezoekersregeling in de vorm van bezoekers(kras)kaarten kreeg is omgezet in losse minuten. In totaal heeft u jaarlijks 57.600 minuten parkeertijd als u in de binnenstad woont en 86.400 minuten als u in de omliggende wijken woont.

Vraag:  Als mijn bezoek meerdere dagen blijft, hoe meld ik hen dan aan en af?
Antwoord: Als u vooraf al weet hoe laat uw bezoek komt en gaat, kunt u in de App uw bezoek  inplannen in de agenda. Deze tijd wordt dan als parkeerrecht geactiveerd op het door u opgegeven kenteken. Als u het bezoek niet inplant dan moet u het parkeerrecht activeren bij aankomst van uw bezoek. Het parkeerrecht wordt automatisch gestopt om 20:00 uur. De dag erop moet u het  bezoek voor 08:00 uur weer aanmelden. U meldt het bezoek af als zij voor 20:00 uur
vertrekken.

Vraag: De gemeente weet straks precies wie en wanneer bij mij op bezoek is gekomen, hoe zit het met mijn privacy?
Antwoord: Het systeem registreert welke bewoner welk kenteken en op welke tijd aanmeldt. Dit is echter ook noodzakelijk zodat handhaving bij een bevraging van het kenteken de juiste informatie krijgt. Daarnaast moet het mogelijk zijn om deze informatie te raadplegen op een later moment wanneer er bijvoorbeeld discussie ontstaat over het al dan niet hebben aangemeld van een specifiek kenteken i.v.m. een bekeuring.

Er bestaat geen koppeling tussen deze gegevens en de Dienst Wegverkeer (RDW) en het is in het digitale parkeersysteem dus niet zichtbaar wie de eigenaar van het kenteken is. Kentekens blijven daarnaast maar 13 weken in het systeem staan. Daarnaast voldoet de leverancier aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en heeft deze op verzoek van de gemeente Roermond een Privacy Impact Assessment (PIA) succesvol ondergaan.

Vragen rondom extra hulp

Vraag:  Ik vind het moeilijk om online parkeerzaken te regelen, kan iemand mij helpen?
Antwoord: Uiteraard kunnen wij u helpen, dit kan op de volgende manieren:

  • Bel de technische helpdesk
    Heeft u vragen over (het activeren van) het digitaal Parkeerloket of de ParkApp? Neem dan contact op met de technische helpdesk via 088 00 24 200.
  • Een afspraak maken met de publieksbalie
    Lukt het u niet om zelf digitaal parkeerproducten aan te vragen en is er niemand in uw omgeving die u kan helpen? Dan kunt u een afspraak maken met de publieksbalie op het Stadskantoor via tel. 14 0475. U kunt hier een bewonersvergunning of ontheffing blauwe zone aanvragen of wijzigen. Ook kunt u hier op afspraak kraskaarten kopen.

Om u hier meer tijd voor te kunnen geven wordt het gebruik van kraskaarten nog toegestaan tot en met in ieder geval 31 december 2019. Heeft u geen kraskaarten meer? Dan kunt u deze nog beperkt aankopen op het stadskantoor (per kwartaal). Maak hiervoor een afspraak via tel. 14 0475.

Vragen over nieuwe parkeerproducten voor inwoners

Vraag: Ik heb nog geen parkeervergunning/ontheffing maar wil wel een vergunning; hoe vraag ik die aan?
Antwoord: Dan gaat u naar www.roermond.nl/parkeren en kies hier het product dat u graag wilt en volg de stappen. Hier staat ook aan welke eisen u moet voldoen om in aanmerking te komen voor een vergunning/ontheffing.

Vraag: Het systeem stuurt mij na e-mailverificatie een controlecode. Hoe werkt dat?
Antwoord: De controlecode wordt naar uw e-mailadres gestuurd dat u heeft opgegeven. De code die daar staat moet u ingeven in het parkeerloket. Na een ‘enter’ is uw account aangemaakt.

Vraag:  Mijn auto waarvoor het kenteken is afgegeven staat in de garage en ik heb een vervangende auto. Hoe kan ik mijn parkeervergunning/ontheffing wijzigen?
Antwoord: U kunt het kenteken van het voertuig waarvoor een vergunning is afgegeven zelf wijzigen.  U logt daarvoor in op het Parkeerloket en past dit aan onder ‘huidige vergunningen’ In het scherm ziet u vervolgens het knopje ‘kenteken wijzigen’. Zie hiervoor ook de handleidingen die op de website van de gemeente staan.

Vraag: Wat zijn de kosten van een bezoekersvergunning in het betaald parkeergebied (per uur of minuut)?
U betaalt per minuut dat uw bezoek parkeert € 0,0015 (of € 0,09 per uur). Zodra u een parkeeractie start in de ParkApp gaat dit bedrag automatisch van uw saldo af.

Vraag: Wordt mijn parkeervergunning of parkeerontheffing automatisch verlengd?
Antwoord: Vóór het verlopen van uw parkeerproduct ontvangt u automatisch een email vanuit het Parkeerloket. In dit bericht wordt verzocht om de nieuwe parkeervergunning of parkeerontheffing via het Parkeerloket te verlengen door betaling van de nieuwe periode. Na betaling wordt deze automatisch verlengd. Het is hiervoor wel noodzakelijk dat u voor die tijd uw email adres heeft geregistreerd in het Parkeerloket.

Vragen over bedrijfsproducten

Vraag: Ik heb een (of meerdere) parkeervergunningen voor mijn bedrijf, worden deze ook gedigitaliseerd?
Antwoord: Parkeervergunningen voor bedrijven worden later dit jaar ook gedigitaliseerd, naar verwachting zal dit eind 2019 zijn. U ontvangt als eigenaar van een bedrijf rond die tijd meer informatie.

Vraag: Ik wil een (of meerdere) parkeervergunningen voor mijn bedrijf, hoe vraag ik deze aan?
Antwoord: Parkeerproducten voor bedrijven vraagt u schriftelijk aan bij de gemeente via een aanvraagformulier en formulier voor aangifte parkeerbelasting.

Staat uw vraag er niet bij?
Neem dan contact op het Klant Contact Centrum via telefoonnummer 14 0475 of stuur een bericht naar Whatsapp nummer 06 10 46 54 87.