Veelgestelde vragen over de afvalinzameling per 1 januari 2021

De gemeente streeft ernaar om de afvalberg zo klein mogelijk te maken. Dat is beter voor het milieu en zorgt op termijn voor een daling van de afvalstoffenheffing en dus voor een besparing in uw portemonnee. Vanaf 1 januari 2021 zal Van Kaathoven Nederland B.V. het afval in de gemeente Roermond ophalen. Om de afvalberg zo snel mogelijk terug te dringen heeft de gemeente besloten om de frequentie van de inzameling van het huishoudelijk rest en GFT afval van 1 keer per week naar 1 keer per 2 weken te veranderen. Het plastic of PMD afval wordt vanaf 1 januari 2021 1 keer per week ingezameld in plaats van 1 keer per 2 weken. Tot 1 juli kunt u gebruik blijven maken van de duobak. Om nog beter te scheiden streeft de gemeente ernaar om vanaf 1 juli 2021 twee aparte bakken voor gft en rest aan te bieden. In het eerste half jaar worden inwoners geïnformeerd over de keuzes van de bakken en hoe die vanaf 1 juli 2021 gebruikt kunnen gaan worden. 

Weten wanneer uw afval wordt ingezameld?

Op www.mijnafvalwijzer.nl vindt u altijd de actuele inzameldagen. Heeft u vragen over wanneer uw afval wordt ingezameld? Dan kunt u terecht bij 088-7310032 op werkdagen tussen 08.30 en 17.00 uur. Zorg dat uw duobak, emmer of zak altijd voor 07.30 uur aan de straat staat. 

Veel gestelde vragen over het omwisselen

Waarom krijg ik een nieuwe container?    

De containers zijn aan vervanging toe, in de loop van de jaren zijn al enkele containers omgewisseld maar nog niet allemaal. De meeste containers zijn meer dan 20 jaar oud. Wij vervangen de duobak voor GFT en restafval voor twee losse mono containers. Twee aparte containers helpt inwoners nog beter bij het scheiden van het afval. Bovendien bieden de containers meer ruimte voor uw afval. 

Ik heb geen duobak, wat verandert er voor mij?    

Voor alle inwoners die gebruik maken van emmers van 25L of 40L of van een ondergrondse voorziening met een pasje verandert er dus niets. 

Welke containers worden vervangen?    

Alle duobakken GFT en restafval worden vervangen voor een groene GFT monocontainer en een grijze restafval monocontainer.

Ik woon in een appartementencomplex en maak gezamenlijk gebruik van een duobak. Wat verandert er voor mij?    

Bij sommige appartementen complexen staat nu een duobak die door één of meerdere huishoudens gebruikt worden. Heeft u een (gezamenlijke) duobak en woont u in een appartementencomplex? Geef dit dan door aan de gemeente via afval@roermond.nl

Welke maten containers kan ik kiezen?    

U krijgt op basis van uw huishouden een standaardpakket containers van de gemeente. Bestaat uw huishouden uit 1 of 2 personen? Dan ontvangt u standaard een 140L groene GFT container en een 140L grijze restafvalcontainer. Bestaat uw huishouden uit meer dan 3 personen? Dan ontvangt u standaard een 240L groene GFT container en een 240L restafvalcontainer. U kunt als inwoner zelf een andere keuze maken met de unieke inlogcode die u per post van ons hebt ontvangen. Ga hiervoor naar de website  www.containerkeuzeroermond.nl  en pas het standaardpakket aan.

Welke afmetingen hebben de containers?    

De 140 liter containers hebben de afmetingen 48  x 55,3 x 103 cm en de 240 liter containers hebben de afmetingen 58,3 x 73,7 x  107,9 cm. 

Hoe kan ik mijn container maat kiezen?     

U heeft van ons een brief ontvangen met daarin het adres www.containerkeuzeroermond.nl. Gebruik uw inlogcode die op de brief staat en pas digitaal uw keuze aan. Lukt het u niet om digitaal uw containerkeuze door te geven? Neem dan contact op met de gratis telefonische helpdesk: 0800-4020013 (bereikbaar op werkdagen tussen 08:30 en 17:00 uur)

Ik heb geen brief ontvangen met inloggegevens    

U ontvangt alleen een brief als u gebruik maakt van een 240L duobak. Heeft u wel een duobak maar geen brief ontvangen voor 14 maart 2021 neem dan contact op met de telefonische helpdesk: 0800-4020013 (bereikbaar op werkdagen tussen 08:30 en 17:00 uur)

Ben ik verplicht om een keuze te maken of ontvang ik een standaardpakket?     

Het standaardpakket containers dat u ontvangt is gebaseerd op het huishouden dat u heeft. Voor 1-2 persoons huishoudens geldt dat de 140L containers standaard worden geleverd. Voor huishoudens met 3 of meer personen geldt dat er 240L containers als standaard keuze worden geleverd. De standaardkeuze voor uw huishouden staat vermeld in uw brief. Staat er geen standaardpakket voor u ingevuld maak dan zelf een keuze via www.containerkeuzeroermond.nl

Kan ik de nieuwe containers eerst zien voordat ik een keuze maak?    

Ja dat kan, via onderstaande locaties kunnen inwoners zelf de containers uitproberen. Door de COVID-19 maatregelen is het niet mogelijk om fysiek op locaties in de wijken en buurten persoonlijke ondersteuning te verlenen bij het maken van uw containerkeuze. 

  • Van 8 tot 11 maart: Swalmen, Dr. Crasbornplein bij de ondergrondse containers
  • Van 11 tot 15 maart: Herten, Groene Kruisstraat bij de ondergrondse containers
  • Van 15 tot 18 maart: Roermond, Kloosterwandplein Hema/Oranjerie
  • Van 18 tot 22 maart: Roermond, Nassaustraat bij de ondergrondse containers en Aldi
  • Van 22 tot 25 maart: Roermond, winkelcentrum Donderberg bij de ondergrondse containers
  • Van 25 tot 29 maart: Roermond, Maasniel, Hoekstraat ter hoogte voormalige pand Rabobank
  • Van 29 maart tot 1 april: Roermond, Keulsebaan bij de ondergrondse containers
  • Van 1 april tot 5 april: Swalmen, St. Jansplein.

Welke kleuren hebben de nieuwe containers, hoe zien ze uit en welke afmetingen hebben ze?     

De containers voor GFT afval zijn groen, de containers voor restafval zijn grijs. Op de deksel staat ook tekst die aangeeft welk afvalsoort in de container mag. Op de romp van de container staat het logo van de gemeente Roermond. De 140L containers hebben de afmetingen 48  x 55,3 x 103 cm en de 240L containers 58,3 x 73,7 x  107,9 cm

Waarom hebben de containers een chip?    

Alle nieuwe monocontainers hebben een chip in de container. Op die manier kunnen wij u nog beter helpen als uw container bijvoorbeeld kapot is. We chippen de containers zodat we precies weten waar welke container in de gemeente Roermond staat. Iedere chip is gekoppeld aan een adres en niet aan persoongegevens. De chip registreert alleen wanneer uw container wordt leeggemaakt. 

Is die chip wel AVG proof?    

Ja, er wordt geen data op de chip opgeslagen. De chip bevat geen adresgegevens maar alleen een nummer. 

Op welke locaties kan ik de container uitproberen?    

Op onderstaande locaties kunt u de verschillende containers zien (maat en kleur). Alle informatie over de containers en de containerkeuze vindt u op de website https://www.roermond.nl/afval/veelgesteldevragen 

•    Van 8 tot 11 maart: Swalmen, Dr. Crasbornplein bij de ondergrondse containers
•    Van 11 tot 15 maart: Herten, Groene Kruisstraat bij de ondergrondse containers
•    Van 15 tot 18 maart: Roermond, Kloosterwandplein Hema/Oranjerie
•    Van 18 tot 22 maart: Roermond, Nassaustraat bij de ondergrondse containers en Aldi
•    Van 22 tot 25 maart: Roermond, winkelcentrum Donderberg bij de ondergrondse containers
•    Van 25 tot 29 maart: Roermond, Maasniel, Hoekstraat ter hoogte voormalige pand Rabobank
•    Van 29 maart tot 1 april: Roermond, Keulsebaan bij de ondergrondse containers
•    Van 1 april tot 5 april: Swalmen, St. Jansplein.

Ik heb de verkeerde maat gekozen, kan ik dit nog aanpassen?     

Ja, u kunt tot en met 1 april via de website www.containerkeuzeroermond.nl met uw unieke inlogcode die u in uw brief vindt, zelf uw keuze nog aanpassen. 

Waar zet ik de twee monocontainers?    

De twee nieuwe containers horen bij het huis waar u in woont. Containers moeten worden gestald op eigen terrein als ze niet aangeboden worden voor inzameling. U kunt uw containers bijvoorbeeld in uw garage, de oprit of in de tuin zetten. Als u verhuist blijven de containers bij het huis. 

Mag ik mijn duobak houden?    

Nee, dat is niet mogelijk. De duobakken zijn eigendom van de gemeente Roermond en deze worden gerecycled tot herbruikbaar kunststof. 

Wanneer worden de containers geleverd en de duobak opgehaald?    

U ontvangt van ons in april of mei een brief over de datum waarop uw duobak wordt ingenomen en u de nieuwe containers van ons ontvangt. De omwisseling zal plaatsvinden tussen eind april en 1 juli 2021. U kunt ook de website www.roermond.nl/afval in de gaten houden voor alle informatie.

Wat gebeurt er met de oude duobak?    

Veel duobakken zijn oud en worden vewerkt tot herbruikbaar kunststof.

Ik heb geen plek voor twee containers, wat nu?     

De twee nieuwe containers horen bij het huis waar u in woont. Containers moeten worden gestald op eigen terrein als ze niet aangeboden worden voor inzameling. U kunt uw containers in uw garage, de oprit of in de tuin zetten. 

Wat kun je wel met deze container wat je niet met de oude duobak kon?    

Door gebruik te maken van monocontainers heb je als inwoner meer ruimte in je container en de mogelijkheid om je afval nog beter te scheiden. 

Hoe kan ik mijn afval zo veel mogelijk reduceren?     

Kijk voor meer informatie en besparingstips op de website van Milieu Centraal en op www.afvalscheidingswijzer.nl 

Zijn er kosten verbonden aan het omwisselen van de containers?    

Nee, de omwisseling van de containers is voor u kosteloos.

Wat betekent dit voor mijn portemonnee?    

Uw afvalkosten blijven in 2021 gelijk aan wat u nu betaalt. In november 2021 wordt de nieuwe belastingverordening voor 2022 vastgesteld. De afvalstoffenheffing die u in 2022 gaat betalen wordt hierin meegenomen.

Worden de kosten van de afvalstoffenheffing in 2022 afhanklijke van de maat van de nu gekozen container?     

In november 2021 wordt de nieuwe belastingverordening voor 2022 vastgesteld. De afvalstoffenheffing die u in 2022 gaat betalen wordt hierin meegenomen. 

Gaan we in 2022 per lediging of voor het aangeboden gewicht betalen?    

Nee, in 2022 blijft het een vast bedrag voor de afvalstoffenheffing. In november 2021 wordt de nieuwe belastingverordening voor 2022 vastgesteld. De afvalstoffenheffing die u in 2022 gaat betalen wordt hierin meegenomen.

Andere veel gestelde vragen over de nieuwe afvalinzameling per 1 januari 2021

Hieronder vindt u antwoorden op veel gestelde vragen over de nieuwe inzameling en wat er voor u verandert vanaf 1 januari en vanaf 1 juli 2021. 

Waarom wijzigt de gemeente de inzameling per 1 januari 2021? 

In 2017 heeft de gemeente een duurzaamheidsvisie vastgesteld waarin staat dat gestreefd wordt naar het verkleinen van de hoeveelheid afval die inwoners produceren. Op dit moment is dat 198 KG per inwoner per jaar. In 2025 hopen we dat er nog maar max. 100 KG per inwoner per jaar aan huishoudelijk restafval wordt ingezameld. Dat zorgt op termijn voor een lagere afvalstoffenheffing en minder belasting van het milieu wat beter is voor onze toekomst. 

Wat verandert er voor mij vanaf 1 januari 2020 en waarom? 

Op 1 januari 2021 veranderen we van inzamelaar. Van Kaathoven Nederland B.V. zal vanaf dat moment de duo-containers en 1x per 2 weken inzamelen tot 1 juli 2020. De frequentie van de inzameling verandert omdat we samen toewerken naar minder afval en de kosten van uw afvalstoffenheffing willen terugdringen. De periode tussen januari en juli is een overgangsperiode waarin we de huidige duo-bakken willen gaan vervangen voor 2 aparte mono-bakken. U krijgt straks zelf de keuze wat het formaat van uw bak wordt. U heeft de keuze uit een bak van 140L en 240L. Deze keuze gaan we in het eerste kwartaal van 2021 met elkaar maken. Aan de inzameling van emmers van 25L en 40L verandert voorlopig niks. Het PMD afval wordt 1x per week ingezameld in plaats van 1x2 weken. Veel restafval wordt nu namelijk nog veroorzaakt door PMD afval. Door dat 1x per week te scheiden verwachten wij meer ruimte in de duo-container. De inzameldagen zullen veranderen, hierover communiceren wij met u via de afvalkalender (mijnafvalwijzer.nl).

Wanneer wordt mijn duo-bak leeggemaakt?

Tot 1 januari 2021 wijzigt er niks aan de routes of de frequentie van de inzameling. De inzamelroutes vanaf 1 januari 2021 worden via de afvalkalender gecommuniceerd www.mijnafvalwijzer.nl. Is uw duo-bak niet leeggemaakt? Neem dan contact op met de helpdesk via: 088-7310032

Heeft uw vragen over de inzameling?

Indien uw afval niet op de juiste manier is opgehaald dan kunt u rechtstreeks contact opnemen met de helpdesk van onze afvalverwerker van Kaathoven: 088-7310032.
(op werkdagen tussen 8.30-17.00u. Tijdens feestdagen gesloten). U kunt bij van Kaathoven terecht met vragen over de inzameling van rest, gft, kerstbomen, bovengrondse en ondergrondse inzameling en glas.
Is uw duobak of emmer kapot? Dan kunt u contact opnemen met de gemeente Roermond via 14 0475.

Waarom rijden er 2 vrachtwagens door de straat?

De duobak wordt 1 x in de 2 weken geleegd door 2 verschillende vrachtwagens: Eén wagen voor gft en één wagen voor restafval.
Het vak dat niet geleegd wordt, wordt met een klep dicht gehouden om te voorkomen dat het afval in de verkeerde vrachtwagen terecht komt.

Welke alternatieven zijn er voor de periode tussen januari en juli?

Vanaf 1 januari wordt wekelijks het pmd-afval opgehaald. Daarnaast hebben we goed geluisterd naar de vragen van inwoners met veel luierafval en plaatsen we ondergrondse containers verspreid door Roermond. Kijk hier voor de locaties van deze luiercontainers

Hoe kan ik mijn tuinafval aanbieden?

U kunt uw tuinafval versnipperd aanbieden in de duo-bak. Is deze vol, dan kunt u het tuinafval gratis naar het milieupark brengen. De gemeente komt daarnaast enkele malen per jaar op afroep langs, u dient hiervoor een afspraak te maken. Voor meer informatie en voor het maken van een afspraak kunt u hier terecht op onze website.

Ga ik in 2021 minder afvalstoffenheffing betalen? 

De kosten voor het inzamelen en verwerken zijn de afgelopen jaren gestegen. Met de nieuwe inzamelmethodiek streven we ernaar om zo snel mogelijk de afvalstoffenheffing omlaag te krijgen. Hiervoor is het noodzakelijk dat het afval goed gescheiden wordt zodat de kosten voor inzameling en verwerking ook lager worden. 

Hoe kan ik beter scheiden en minder afval weggooien? 

Kijk voor meer informatie en besparingstips op de website van Milieu Centraal en op de Afvalscheidingswijzer.

Wanneer krijg ik een tweede afvalbak? 

De overgang van de duobak naar twee aparte (mono) bakken is voorzien in uiterlijk juni 2021 en in juli 2021 streeft de gemeente ernaar om via de twee aparte bakken (1 voor GFT en 1 voor rest) in te gaan zamelen. 

Veranderingen vanaf 1 juli 2021

Wat verandert er vanaf 1 juli 2020 en waarom? 

Op 1 juli 2021 veranderen wij samen van inzamelmiddel en stappen we over van duo-bak voor GFT en restaval, naar twee aparte mono-bakken voor het GFT en restafval. De frequentiewijziging van 1x per week naar 1x per 2 weken blijft hetzelfde. PMD wordt 1x per week ingezameld. Emmers van 25L en 40L worden ook 1x per week ingezameld. Inwoners kunnen in 2021 zelf een formaat bak uitkiezen. Er is keuze tussen 140L en 240L. 

In de afvalwijzer staan geen veranderingen na 1 juli, klopt dat? 

De routes wijzigen bij de komst van 2 monobakken. De inzameling van de bakken gebeurt dat om de week. De ene week GFT de andere week restafval. De routes worden voorbereid, u ontvang in juni 2021 een krant met de nieuwe routes en via www.mijnafvalwijzer.nl zijn alles routes altijd actueel. 
 

 


 

 

Uw Reactie
Uw Reactie