Succesvolle workshop ‘Hoe bereik ik ouderen?’ van Alet Klarenbeek
De afgelopen weken zijn verschillende organisaties en stichtingen uit Roermond aan de slag gegaan om hun communicatie, gericht op de doelgroep senioren, effectiever te maken. Hoe zorg je ervoor dat je boodschap écht aankomt bij ouderen? Die vraag stond centraal tijdens de driedelige workshop, onder leiding van Alet Klarenbeek.
Communicatie draait om gevoel
Een van de belangrijkste lessen uit de workshop was dat communicatie altijd draait om gevoel. Om ouderen écht te bereiken, moet je je verdiepen in je doelgroep en hun belevingswereld. Er is niet één soort oudere: er zijn grote verschillen in achtergrond, behoeften en voorkeuren. Dit geldt zeker ook voor ouderen met een migratieachtergrond. Door goed te onderzoeken wat hen aanspreekt, kun je effectievere boodschappen formuleren.
Zelfverzekerd aan de slag met communicatie
In een hoog tempo en een prettige sfeer gingen de deelnemers aan de slag met het maken van een communicatiecampagne die ze direct konden gebruiken na afronding van het workshoptraject. Zo werd er door iedereen een flyer ontworpen gericht op hun activiteit of initiatief. Sommige deelnemers gaven aan voorheen een drempel te voelen om te starten met een communicatiecampagne, maar die is nu verdwenen. De workshop heeft hen goede handvatten gegeven om hun doelgroep beter te bereiken. De opgedane kennis is direct toepasbaar voor nieuwe wervingscampagnes, activiteiten en het bereiken van nieuwe vrijwilligers.
Deelnemers gaven dan ook aan dat ze zelfverzekerder zijn geworden. Ook was er veel herkenning: iedereen liep tegen dezelfde uitdagingen aan en men was kritisch naar elkaar, waardoor er onderling veel werd geleerd. Daarnaast ontstonden er nieuwe waardevolle connecties tussen de verschillende organisaties. En Alet, afkomstig uit Amsterdam, is al aardig ingeburgerd: bij de laatste bijeenkomst trakteerde zij op vlaai!
"Ik vond het geweldig hoe je me uit mijn comfortzone hebt gehaald en hoe je een paar heilige huisjes hebt omgetrapt: het pontificaal schermen met logo's en organisatiepraat heb ik nu afgezworen."
- Deelnemer workshop –
‘’Allereerst nog bedankt voor de fijne workshop. Ik heb weer veel bijgeleerd! We moeten onszelf de tijd gunnen om van de stereotype denkbeelden af te stappen. Niet te snel denken dat je wel weet hoe de doelgroep in elkaar steekt. Eerst eens goed om je heen kijken. Je hebt heldere en duidelijke opmerkingen en voorbeelden gegeven. Kortom, goede tips om mee aan de slag te gaan voor dit project én komende projecten. En ook niet onbelangrijk, weer veel leuke netwerkcontacten erbij gekregen!’’
– Deelnemer workshop -
Met deze inzichten en vaardigheden zijn de deelnemers klaar om hun communicatie naar een hoger niveau te tillen en ouderen in Roermond nog beter te bereiken!