Logo van  Roermond Actueel dat doorverwijst naar de homepage van  Roermond Actueel
Logo van  Roermond Actueel dat doorverwijst naar de homepage van  Roermond Actueel

Zoeken

helikopterview van de nieuwe haven

Intensieve samenwerking voor financiering Maatwerkplan Willem-Alexanderhaven

Vandaag
Nieuwsbericht

Port of Roermond Coöperatief U.A., Waterschap Limburg, Provincie Limburg en Gemeente Roermond werken intensief samen aan het Maatwerkplan voor de Willem-Alexanderhaven. Met dit plan worden bedrijven in het havengebied beter beschermd tegen hoogwater, terwijl tegelijkertijd wordt gewerkt aan een toekomstbestendige, duurzame logistieke inrichting van de haven.

Het plan zorgt voor een grote verschuiving van transport over de weg naar water. Hiermee kan tot 22% van de huidige CO2-uitstoot van de logistiek in en rondom de haven gereduceerd worden.

Hoogwaterveiligheid 

De huidige kering bij de Willem-Alexanderhaven is een versnipperd geheel van harde keringen. Na de overstromingen in de jaren ’90 is de bestaande dijk aangelegd, maar inmiddels weten we dat deze zogenoemde primaire kering niet hoog en sterk genoeg meer is om zowel een deel van de Willem-Alexanderhaven als het gebied rondom de Designer Outlet afdoende te beschermen.

Om te voldoen aan de wettelijke norm moet de kering worden opgehoogd en versterkt. Daarnaast wordt de kering aangesloten op de hoge grond van de N280. Met deze ingrepen is het achterliggende gebied straks weer goed beschermd tegen hoogwater. Dit is noodzakelijk, zeker nu we – naast perioden van droogte – steeds vaker te maken krijgen met hogere waterstanden van de Maas.

Logistieke keringen voor meer watertransport 

De noodzakelijke verbeteringen aan de dijk benutten we tegelijkertijd om de haven logistiek te versterken. Door de keringen uit te voeren als logistieke keringen ontstaan kades die zowel hoogwaterveiligheid bieden als geschikt zijn voor laden en lossen. Een deel van de bedrijven beschikt nu nog niet over zulke faciliteiten en is daardoor aangewezen op transport over de weg. Met de nieuwe kades kunnen ook deze bedrijven de stap zetten naar vervoer over water.

Gezamenlijke financiering

Een belangrijke stap in de realisatie van het Maatwerkplan is het regelen van een gezamenlijke financiering en de benodigde borgstellingen. Port of Roermond, gemeente Roermond en Waterschap Limburg werken hier hard aan. Het college van burgemeester en wethouders stelt de raad van de gemeente Roermond voor om € 7,5 miljoen borgstelling te verlenen aan het Maatwerkplan en € 221.250 bij te dragen aan de kosten. De raad beslist over de financiële bijdrage in de raadsvergadering van december. Over de borgstelling kan de raad wensen en bedenkingen meegeven aan het college. 
Wethouder Dirk Franssen (economie, stedelijke ontwikkeling & financiën): “De stap voor het verlenen van een borgstelling en een bijdrage in de kosten laat zien dat we als partners verantwoordelijkheid nemen. Samen werken we aan een veilige, duurzame én toekomstgerichte Willem Alexanderhaven die klaar is voor de komende decennia.” Dankzij deze samenwerking kunnen de partners voortvarend verder in het proces richting een realisatieovereenkomst.  

Europese subsidie

Het Maatwerkplan maakt deel uit van het Europese Rhombus-project, en wordt vanuit de Connecting Europe Facility ondersteund met een maximale subsidie van € 20,9 miljoen. De totale kosten van het project bedragen ruim € 35 miljoen. Hiermee krijgt de haven een belangrijke impuls richting een toekomstbestendige en duurzame ontwikkeling en wordt beschermd tegen hoogwater.