Project: Herinrichting Oranjelaan

16 april 2024
Projecten

In 2024 wordt het deel van de Oranjelaan vanaf de Stationstunnel tot en met de rotonde Bredeweg heringericht. Daarnaast behoort bij deze uitvoering ook het verkeersveiliger maken van de rotonde Oranjelaan/ Kerkeveldlaan/ Donderbergweg.

Planning en Fasering

Onderstaande afbeelding geeft de planning en fasering van de uitvoering van de herinrichting van de Oranjelaan. De planning en fasering zijn onder voorbehoud van omstandigheden. 

  • Fase 1: rotonde Oranjelaan-Bredeweg 2 april t/m 16 mei
  • Fase 2: Oranjelaan Zuid 16 mei t/m 18 juli
  • Fase 3: Oranjelaan Noord 13 augustus t/m 03 oktober 
  • Fase 4: Kruising Oranjelaan – Maria Theresialaan 3 oktober t/m 11 november
  • Fase 5: Rotonde Oranjelaan – Donderberg Nader te bepalen

Verkeermaatregelen algemeen

Gedurende het gehele werk worden alle voordeuren te voet bereikbaar gehouden, ook voor mensen met een fysieke beperking. De bereikbaarheid per auto is afhankelijk van de fase in uitvoering. Het parkeerterrein van het ziekenhuis wordt gedurende het gehele werk bereikbaar gehouden voor autoverkeer, binnen de overige tijdelijke verkeersmaatregelen. Met de toegang voor hulpdiensten wordt gedurende het gehele werk rekening gehouden.

Fase 1

Fase 1 is het verkeersveiliger maken van de rotonde Oranjelaan – Bredeweg, De uitvoering loopt vanaf maandag 2 april 2024 tot en met donderdag 16 mei 2024. Hierbij wordt het tweerichting fietspad aan de zuidkant van de Oranjelaan doorgetrokken tot en met de rotonde Oranjelaan – Bredeweg. 

Verkeersmaatregelen Fase 1: 

Tijdens Fase 1 kan autoverkeer alleen in één richting, van west naar oost, de rotonde passeren. Fietsverkeer en voetgangers kunnen in alle richtingen op aangepaste wijze de rotonde passeren. Het kruisvlak Oranjelaan – Maria Theresialaan en het overige deel van de Oranjelaan blijven open voor verkeer. 

Fase 1A (boven) en 1B (beneden) rotonde Oranjelaan Bredeweg

Fase 2

Na Fase 1 wordt eerst de noordzijde van de Oranjelaan tussen de Maria Theresialaan en de Bredeweg (gebied Fase 3) in orde gemaakt voor de omleiding van het verkeer. Daarna start Fase 2 de herinrichting van de zuidzijde van de Oranjelaan tussen de Maria Theresialaan en de Bredeweg (gebied Fase 2). 

Verkeersmaatregelen Fase 2:

Gedurende de uitvoering van Fase 2 wordt het autoverkeer in één richting, van west naar oost, langs het werk geleid. De straten aan de zuidzijde van de Oranjelaan zijn voor autoverkeer niet bereikbaar vanaf de Oranjelaan. Het fietsverkeer en voetgangers wordt eveneens aan de noordzijde in tweerichtingen langs het werk geleid. Het kruisvlak Oranjelaan – Maria Theresialaan blijft open uitgezonderd voor verkeer over de Oranjelaan vanuit oostelijke richting, dat wordt bij de rotonde Oranjelaan – Bredeweg omgeleid. 

Fase 3

In Fase 3 wordt de zuidzijde van de Oranjelaan tussen de Maria Theresialaan en de Bredeweg heringericht. 

Verkeersmaatregelen Fase 3:

Gedurende de uitvoering van Fase 3 wordt het autoverkeer in één richting, van west naar oost, langs het werk geleid. Het fietsverkeer en voetgangers wordt eveneens aan de zuidzijde in twee richtingen langs het werk geleid over het nieuw aangelegde twee richtingen fietspad. Het kruisvlak Oranjelaan – Maria Theresialaan blijft open uitgezonderd voor verkeer over de Oranjelaan vanuit oostelijke richting, dat wordt bij de rotonde Oranjelaan – Bredeweg omgeleid. 

Fase 4

Fase 4 start begin oktober 2024 en is gereed medio november 2024.
Tijdens Fase 4 wordt heringericht en voorzien van een geheel nieuwe verkeersregelinstallatie. 

Verkeersmaatregelen Fase 4:

Tijdens de uitvoering van Fase 4 wordt het autoverkeer in één richting, van west naar oost, langs het werk geleid, net als in de fasen 2 en 3. Het fietsverkeer en voetgangers wordt in alle richtingen langs het werk geleid.

De uitvoering gebeurt door aannemer BLM Wegenbouw. Vragen of opmerkingen over de uitvoering kunt u sturen naar oranjelaan@blmwegenbouw.nl

Voor actuele informatie over de herinrichting van de Oranjelaan kunt u de BLM-app in de appstore of playstore downloaden. De herinrichting van de Oranjelaan is hierin als apart project te zien. 

Wat is het herinrichtingsplan van de Oranjelaan? 

Het  herinrichtingsplan van de Oranjelaan houdt hoofdzakelijk in:

  • Het vervallen van de busbaan.
  • Het aanleggen van een tweerichtingen fietspad aan de zuidkant van de Oranjelaan.
  • Het vergroenen van de Oranjelaan door middel van het toepassen van een singelstructuur, door gebruik te maken van verschillende soorten bomen.
  • Het aanpassen van de rotonde Oranjelaan/ Bredeweg om de verkeersveiligheid te verbeteren.
  • De aanleg van een gescheiden rioolsysteem (niet weergegeven op de ontwerptekening) om de weg te verduurzamen.
  • Het vernieuwen van de verkeerslichten op de kruising Oranjelaan/ Maria Theresialaan.

Bekijk de ontwerptekening onderaan deze pagina.

Rotonde Oranjelaan/ Kerkeveldlaan/ Donderbergweg

Behalve het aanpakken van het gedeelte van de Oranjelaan, vanaf de Stationstunnel tot en met de rotonde Bredeweg, willen wij ook de verkeersveiligheid verbeteren op de kruising Lindelaan en de rotonde Oranjelaan/ Kerkeveldlaan/ Donderbergweg. 

De verbeteringen op de kruising Lindelaan zijn al opgenomen in het plan.
De verbeteringen van de rotonde Donderbergweg/ Oranjelaan/ Kerkeveldlaan zijn op een aparte ontwerptekening weergegeven. De verbetering houdt hoofdzakelijk in:

  • Het aanbrengen van wegmarkering, zodat de rijsnelheid van de auto’s op de rotonde omlaag gaat bij het verlaten van de rotonde.
  • Het verplaatsen van het fietspad ter plaatse van het kruisen met de Kerkeveldlaan.
  • Het aanbrengen van attentie verhogende elementen om zo nog meer aandacht te vragen voor de aanwezigheid van de fietser op en nabij de rotonde.

Bekijk de ontwerptekening rotonde Oranjelaan/  Kerkeveldlaan/ Donderbergweg onderaan deze pagina.

Meer informatie

Voor meer informatie over de uitvoering van dit project kunt u contact opnemen met:

Voor meer informatie over het project zelf kunt u contact opnemen met:

Projectgebied reconstructie Oranjelaan