Regenboogfietspad bij een school

Kansrijke en inclusieve samenleving

Iedere inwoner verdient een eerlijke kans om mee te doen, zich te ontwikkelen en bij te dragen aan onze samenleving. Als gemeente zetten wij ons actief in voor kansengelijkheid – omdat het de basis vormt voor een sterke, inclusieve en toekomstbestendige gemeenschap. We vergroten daarom de kansengelijkheid door extra te investeren en door structurele oorzaken gericht en met focus aan te pakken.

In een samenleving waarin iedereen gelijke kansen krijgt, kunnen talenten tot bloei komen, ongeacht afkomst, inkomen of achtergrond. We zorgen dat problemen niet worden doorgegeven aan de volgende generatie kinderen en zetten daarom in op een doorlopende ontwikkellijn: van een Kansrijke Start, naar een Kansrijke peuter- en kleutertijd, naar Kansrijk onderwijs en kansen op werken en participeren. 

Kansrijke start

Kansrijke Start zet zich in om (aanstaande) ouders en hun kinderen in een kwetsbare situatie te ondersteunen bij de eerste 1.000 dagen. De eerste 1000 dagen (-10 maanden tot 2 jaar) van een kind zijn cruciaal voor een goede start. De gezondheid van een kind voor, tijdens en na de geboorte blijkt een belangrijke voorspeller te zijn van problemen, zowel fysiek als mentaal, op latere leeftijd. 

Kind bij telraam

Kansrijke Peuter- en Kleutertijd

We zetten in op gratis kinderopvang voor bepaalde doelgroepen en op kindcoaches in de kinderopvang en het basisonderwijs. Zij kunnen al vroeg signaleren als er iets niet goed gaat, ondersteunen waar nodig en zorgen dat de juiste hulp op tijd wordt geregeld. 

Daarnaast is er het oudercafé in Swalmenexterne-link-icoon en zijn we gestart met Kinderopvang Plus. Dit is opvang in kleinere groepen, met extra of gespecialiseerd personeel en ondersteuning vanuit jeugdhulp, zodat kinderen die wat extra aandacht nodig hebben die ook krijgen. 

Kansrijk Onderwijs

Ieder kind verdient de kans om te leren, te groeien en te dromen. Toch bepaalt de thuissituatie nog te vaak het succes op school. Door te investeren in gelijke onderwijskansen zorgen we ervoor dat talent niet verloren gaat en dat elk kind zijn of haar potentieel kan benutten.

Jongere krijgt psychische hulp

Samenwerking onderwijs en jeugdhulp

In Roermond werken scholen, jeugdhulporganisaties en de gemeente steeds beter samen om jongeren te ondersteunen die dat extra nodig hebben. Ieder kind verdient een plek waar het zich veilig voelt, zich kan ontwikkelen en mee kan doen.

Als een leerling vastloopt, is er vaak al een jeugdhulpverlener aanwezig op school  die kan meedenken en helpen om problemen vroeg aan te pakken. Soms past het gewone onderwijs even niet. In dat geval zoeken scholen en hulpverleners samen naar een passende oplossing, bijvoorbeeld met een tijdelijk maatwerktraject of extra begeleiding. 

De Scholen werken bovendien samen met jongerenwerk, sportclubs en zorgorganisaties. Zo ontstaan er activiteiten die jongeren stimuleren en verbinden. 

Jongen zit aan tafel op zijn laptop zoekend naar werk

Werken en participeren

Lezen, schrijven, rekenen en digitale vaardigheden zijn geen luxe, maar een noodzaak om mee te kunnen doen in onze samenleving. Toch heeft niet iedereen deze vaardigheden even goed meegekregen. Dat kan zorgen voor onzekerheid, afhankelijkheid of het gevoel buitengesloten te worden. 

Daarom zetten we ons als gemeente in om volwassenen te ondersteunen bij het versterken van hun basisvaardigheden vanuit het Taalnetwerk, een samenwerking tussen gemeente Roermond, Bibliorura, Vijf, Doon, Maximina, Gilde Educatie, Gilde Samenspraak, stichting Lezen & Schrijven en stichting ABC.

Mevrouw in rolstoel geeft uitleg

Iedereen doet mee

Roermond zet zich actief in voor een samenleving waarin iedereen kan meedoen, ongeacht achtergrond, beperking, leeftijd, inkomen of identiteit. De gemeente werkt samen met inwoners, organisaties en bedrijven aan concrete verbeteringen op het gebied van toegankelijkheid, participatie en gelijke kansen.