Nieuw Verkeersveilgheidsplan richt zich vooral op voetgangers en fietsers
Met het nieuwe Verkeersveiligheidsplan zet Gemeente Roermond in op het stimuleren en faciliteren van actieve mobiliteit oftewel wandelen en fietsen. Het nieuwe plan vervangt het plan uit 2020. Nieuwe ontwikkelingen in het verkeer, in het verkeersgedrag van mensen en een stijging van het verkeersslachtoffers vragen een nieuwe kijk op verkeersveiligheid.
Het huidige Verkeersveiligheidsplan is van 2020. Een groot deel van het uitvoeringsprogramma van het dit plan is inmiddels klaar. Toch is het aantal verkeersslachtoffers de laatste jaren licht gestegen. “De afgelopen jaren is het verkeer enorm veranderd met de opkomst van snelle elektrische fietsen, zoals fatbikes. Een reden om de verkeersveiligheid met andere ogen te bekijken. Ook zetten we voortaan de mens in het verkeer centraal en niet meer de auto. En die mens fietst en wandelt meer dan ooit. Het accent van ons nieuwe verkeersveiligheidsplan ligt dan ook op die vormen van mobiliteit”, licht wethouder Vincent Zwijnenberg toe.
Participatie
Het nieuwe Verkeersveiligheidsplan is opgesteld op basis van verschillende bronnen, zoals cijfers over ongevallen en resultaten van een enquête uitgezet onder inwoners, ondernemers en bezoekers. Ook is er overleg geweest met de mobiliteitsraad en de gemeenteraad.
Vier speerpunten
Het nieuwe Verkeersveiligheidsplan heeft vier speerpunten:
- Faciliteren en stimuleren van veilig gedrag in het verkeer
- Door diverse gedragscampagnes uit te voeren, zoals: BOB, MONO, Verkeersactieve School en Doelgroepenaanpak.
- 30km/u de nieuwe standaard
- We streven naar een veilige, leefbare en duurzame leefomgeving en zetten daarom zoveel mogelijk in op een maximumsnelheid van 30km/uur binnen de bebouwde kom. We onderzoeken daarom welke wegen van 50 naar 30 km/uur kunnen.
- De voetganger en fietser op 1
- Een andere denkwijze bij het benaderen van verkeerssituaties, in de volgorde waarbij voetgangers en fietsers vóór auto’s komen.
- Focus op autoluwe schoolomgevingen
- We streven naar veilige, kindvriendelijke schoolomgevingen waar de verkeersdruk minimaal is en treffen maatregelen aan de hand van maatwerk voor de betreffende school(omgeving).
Op basis van deze speerpunten is ook een nieuw uitvoeringsprogramma gemaakt. Dit uitvoeringsprogramma is onderdeel van het nieuwe Verkeersveiligheidsplan.
De gemeenteraad bespreekt het nieuwe Verkeersveiligheidsplan op 14 mei tijdens de Commissie Ruimte en op 28 mei in de gemeenteraadsvergadering.