Laadpaal voor elektrische voertuigen
Wat zijn de voorwaarden voor het plaatsen van een openbare laadpaal?
De belangrijkste voorwaarden voor het aanvragen van een openbare laadpaal zijn:
- U bent in het bezit van een elektrische auto of bestelwagen;
- U heeft geen eigen oprit of parkeerplaats waardoor het niet mogelijk is om zelf een laadpaal te plaatsen;
- Er is nog geen openbare laadpaal aanwezig binnen 300 meter van uw woonadres (400 meter indien u in de binnenstad van Roermond woont).
- Staat er al een laadpaal binnen 300 meter van uw woning (of 400 meter indien u in de binnenstad van Roermond woont) en is deze laadpaal vaak bezet, dan kunt u een aanvraag indienen voor een extra laadpaal.
Het plaatsen van een laadkabel op het trottoir vanaf uw woning naar een openbare parkeerplaats is niet toegestaan, ook niet met een mat eroverheen. Dit levert gevaar op voor voetgangers en mindervaliden. Heeft u geen eigen parkeerplaats vraag dan een openbare laadpaal aan.
Hoe vraag ik deze aan?
De gemeente plaatst zelf geen laadpalen, dit doet onze partner Vattenfall. U kunt bij hun een aanvraag voor een openbare laadpaal indienen via de website:
Als u voldoet aan de voorwaarden dan zoekt Vattenfall samen met de gemeente een geschikte locatie voor een laadpaal bij u in de buurt.
Wat zijn de kosten?
Voor de aanvraag betaalt u niets, ook als uw aanvraag wordt goedgekeurd zijn er geen kosten voor het plaatsen van de laadpaal. U betaalt alleen bij een laadactie een vergoeding aan Vattenfall per afgenomen kWh.
Openbare laadpalen in de Gemeente Roermond
Er zijn reeds vele laadpalen aanwezig. U kunt alle openbare laadpalen in de Gemeente Roermond vinden op:
Uw auto mag alleen bij een openbare laadpaal geplaatst worden als deze ook daadwerkelijk gaat opladen. Is uw accu vol, dan zult u uw auto moeten verplaatsen zodat ook anderen hun auto kunnen opladen.
Let op: bij laadpalen in het gebied betaald parkeren moet ook betaald worden bij een parkeerautomaat of via een parkeerapp.
Defecte laadpaal?
Meld dit dan via het storingsnummer, dit nummer staat op de laadpaal. Ook kunt u de storing doorgeven via de Vattenfall InCharge app.
Meer informatie
Neem voor meer informatie contact op met Vattenfall op werkdagen tussen 08.00 en 15.00 via 088-363 7991 of bekijk de website: